Tikriausiai ne kartą esame susidūrę, kad vieni ulema vertina
vieną ar kitą hadisą kaip autentišką, o kiti- kaip silpną ar net padirbtą. Kaip
elgtis paprastam tikinčiajam šiuo atveju?
Labai gražiai paaiškino Imamas Tirmidhi, kad nuomonių
skirtumo tarp ulema dėl hadisų silpnumo nėra. Skirtumas yra tarp ulema turimų
žinių. Galbūt kažkuriam šeikhui yra žinoma kažkas, kas nežinoma kitam apie hadiso perdavimo aplinkybes, grandinę, perdavėjus. Juk kiekvienas alimas
klasifikuoja hadisus savo asmeninio idžtihad (mokymosi, gilinimosi, tyrinėjimo)
rezultate ir jis gali būti skirtingas tarp skirtingų ulema.
Kita skirtumų priežastis, kurią nurodo Ibn Taimiya, yra
perdavėjų patikimumo nustatymas. Kai kurie ulema yra labai griežti perdavėjų
žinioms ir kompetencijai, jie galbūt neatleis kažkokio reputacijos šėšėlio, kai
tuo tarpu kiti ulema manys, kad tas šešėlis yra nepakankamas atmesti hadisui,
arba randa pagrįstą pateisinimą jam.
Na ir svarbiausia- ką gi daryti, kuomet išsiskiria nuomonės?
Jei tikintysis turi pakankamai žinių išsiaiškinti, kuris ulema yra teisus, jis
tai turėtų padaryti ir pasirinkti atitinkamai.Jei tikintysis neturi tokių
sugebėjimų, tuomet jis gali pasiklausti tų, kurie žno daugiau, o jei ir tada
nuomonės išsiskiria, jis turi rinktis alimo poziciją ir būtent to alimo, kuris,
jo manymu yra labiau religiškai atsidavęs ir kurio žinios šiuo konkrečiu
klausimu yra gilesnės ir platesnės. Tikintysis neturi automatiškai pasirinkti
to, kurio statusas ar autoritetas yra didesni. Tikinčiajam taip pat nėra
leidžiama rinktis nuomonės vien pagal tai, kad jam asmenisškai ji yra lengviau
išpildoma.
No comments:
Post a Comment