"Sihah Sita" sudarytojas pritaikydavo daugybę
kriterijų hadisų patikimumui patikrinti. Imamas Bukhari po 40-ies metų tyrimu
žinojo apie 600.000 hadisų, tačiau jis juos vertino taip kritiškai, jog į savo
Sahih įdejo tik 7.295 iš jų.
Sekantys kriterijai buvo naudojami "Sahih Sita"
rašytojų hadisų selekcijai:
1. Turėjo būti aiškiai paminėta, kad vienas ar kitas posakis
ar poelgis yra tikrai Pranašo (salAllahu aleihi wa salam).
2. Tas, kuris hadisą papasakojo, turėdavo patvirtinti, kad
jis pats buvo šalia, kai Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) tam tikra
tema pasisakė. Jei tas asmuo pats nebuvo šalia, tai jis turėjo nurodyti pilną
grandį pasakotojų iki to, kuris buvo šalia, kai Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) tai pasakė.
3. Kiekvienas iš anksčiau minėtos grandies asmenų turėjo
būti tiek išsilavinęs, kad būtų užskaitoma, jog jis gali hadisą suprasti ir
teisingai jį kitiems perpasakoti.
4. Kiekvienas asmuo iš tos grandies turejo būti
dievobaimingas, dorovingas ir sąžiningas.
5. Hadisai, kuriuose buvo išsakomi kaltinimai prieš kurį
nors iš Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pasekėjų arba kurį nors iš
Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) šeimos narių, buvo atmetami.
6. Hadisai, kuriuose buvo naudojami žodžiai netaisyklinga
Arabų kalba, taip pat kaip ir hadisai, kuriuose buvo naudojami netinkami
žodžiai, buvo atmetami.
7. Turėjo būti įrodyta, kad kiekvienas asmuo, kuris hadisą
papasakojo, tuo metu, kai jis hadisą išgirdo, buvo tokio amžiaus, kad galetų
būti laikomas pakankamai subrendusiu suprasti pilną atitinkamo hadiso reikšmę.
8. Hadisas, kuris prieštaravo patvirtintam istoriniam
faktui, buvo atmetamas.
9. Hadisas, kuriame buvo minima labai sunki bausmė už
palyginus mažą nusižengimą arba, kuris žadėjo labai didelį atpildą už palyginus
mažą dorybę, buvo atmetamas.
10. Jei kas nors papasakoja tam tikra tema hadisą, kuris
pagal reikšmę ir svarbumą turėtu būti visiems jau seniai žinomas ir musulmonų
tarpe pritaikytas, ko, deja nėra, ir niekas daugiau negali to paliudyti, toks hadisas taip pat bus atmestas.
11. Hadisas, kuris prieštarauja sveikam supratimui arba
žinomam teisės principui, buvo atmetamas.
12. Hadisas, kuris prieštaravo Korano mokymui, buvo
atmetamas.
13. Hadisas, kuris prieštaravo bendrai priimtiems
sprendimams, buvo atmetamas.
Hadisų pasakotojams taip pat buvo keliami griežti
reikalavimai, norint užtikrinti jų patikimumą.
Tam buvo taikomi sekantys kriterijai:
1. Turėjo būti žinomi pasakotojo vardas, pavardė, titulas,
kilmė ir profesija.
2. Jis negalėjo būti nė vieno vienintelio karto sumelavęs
apie Pranašo{ salla allahu aleihi wa sallam } Hadisus.
3. Jis negalėjo būti
kaltinamas kada nors padaręs nusikaltimą ar laikomas melagiu.
4. Jis negalėjo būti pakartotinai padaręs didelių klaidų ar
nusižengimų.
5. Pasakodamas hadisą jis neturėjo rodyti nerūpestingos
laikysenos.
6. Jis neturėjo būti blogas žmogus savo žodžiuose ar
veiksmuose.
7. Jis neturėjo nė vieno žodžio išsigalvoti (pridėti).
8. Jis neturėjo būti nieko blogo pasakęs apie patikimus
asmenis.
9. Jis negalėjo būti neraštingas ar silpnaprotis.
10. Jis negalėjo būti pasakęs jokiu nuosavų , tai reiškia
kitokių, paaiškinimų apie religiją.
11. Jis negalėjo būti blogos atminties.
12. Jis turėjo visa, ką jis apie tam tikrą hadisą girdėjo,
būti patikrinęs dėl patikimumo, kaip tai liepiama Korane (Sura 46:6)
Atrenkant hadisus, buvo labai svarbu žinoti ar hadise minimi
žodžiai yra Pranašo (salAllahu aleihi wa salam), ar pasakotojas tik
papasakojo jų reikšmę. Antruoju atveju pasakotojas turėjo būt būtinai
isšilavinęs ir dievobaimingas žmogus, nes kitaip būtų abejojama hadiso
patikimumu. Dėl viso to, kas buvo reikalinga pasakotojų grafiniams duomenims
gauti, atsirado mokslas "Asma-ar djaal" (pasakotojų biografijos).
Sakoma, kad yra užrašyta beveik 2 milijonai hadisų pasakotojų biografijų.
Tie hadisai, kurie yra surinkti šešiose autentiškose
knygose, "Sahih Sitta", yra, be abejonių, teisingi ir laikomi
absoliučiai patikimais. "Sahih Sitta" rinkiniuose aukščiausią vietą
užima Sahih Bukhari ir Sahih Muslim. Religiniu požiūriu šios dvi knygos yra
pagrindinis žinių šaltinis po Tauriojo Korano.
No comments:
Post a Comment