Thursday 20 June 2013

Hadisų patikimumas

Hadisų patikimumas


Imamas Bukhari (tebūna viešpats juo patenkintas) (870 m. po Kr.) keliavo kartą šimtus kilometrų norėdamas aplankyti vieną vyrą, kuris norėjo jam papasakoti vieną Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) hadisą. Po sunkios kelionės  Bukhari pasiekė savo kelionės tikslą. Vyras, kurio jis ieškojo, stovėjo lauke, ir bandė prisivilioti užsispyrusį arklį mojuodamas jam prieš nosį tuščiu avižų maišu. Tai matydamas, Imamas Bukhari nusprendė, kad šis vyras yra nepatikimas ir tuoj pat, netaręs jam nė žodžio, paliko jį.

Šis trumpas pasakojimas parodo, kaip griežtai Imamas Bukhari vertino savo renkamus hadisus.

Hadisai yra pagrindinis žinių šaltinis kiekvienam musulmonui(ei) po Tauriojo Korano. Korane yra užrasyti Viešpaties žodžiai, kurie buvo apreikšti mūsų Pranašui (salAllahu aleihi wa salam):

 "Ir jis (Pranašas) kalba ne pagal savo troškimus." (53:3)

Hadisuose yra užrašyti Pranašo (salallahu aleihi wa salam) žodžiai, kuriuos Viešpats pats yra pasakęs.

 Hadisai paaiškina tai, kas yra apreikšta Korane, pvz.: keletą kartų yra minima, kad reikia melstis ir kad zakah (išmaldos davimas) yra privaloma musulmonams, bet būtent hadisuose paaiškinama kaip, kada ir kas tai turi atlikti. Hadisuose randami nurodymai, kurie apima daugelį praktiškų gyvenimo sričių, tokių kaip malda, apsivalymas, pasninkas, mokslas, žinios, santuoka, gimimas, mirtis, sandėriai, valgis ir gėrimas, halal ir haram ir t.t.

Tauriajame Korane aiškiai nurodoma, kokia yra Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) žodžių vertė:

"Sakyk: "Jei (jūs) mylite Allah, sekite mane, ir Allah jus mylės ir jūsų nuodėmės bus atleistos. Ir Allah yra visa atleidžiantis, gailestingas." (3:33)

"Ir ką Pranašas jums duoda, (pri)imkite tai, ir ką jis draudžia, laikykites atokiai (nuo to) ir bijokite Allah. Iš tiesų, Allah yra griežtas bausmėse. " (59:7)


Djabir (Tebūna Allah juo patenkinatas) teigimu, savo Hadž metu Pranašas (salallahu aleihi wa salam) pasakė: "Aš palikau jums tai, kas jums viso to laikantis garantuoja, kad jūs niekad nenuklysite nuo teisybės kelio: Allah Knygą ir atsakymus į jūsų klausimus iš manęs (kitaip sakant- hadisus). (Muslim Sharif)


Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) yra daugelį kartų pabrėžęs hadisų svarbą. Pasak jo mylimos žmonos Aišos (tebūna Viešpats ja patenkintas.), kartą vieno pamokslo (Khutbah) metu, Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) iškėlė retorinį klausimą: "Kokioje būklėje yra tie žmonės, kurie vengia elgtis taip, kaip aš pats elgiuosi?" (Bukhari)



Gyvas Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pavyzdys pakeičia viską, ką Viešpats anksčiau žmonijai buvo apreiškęs.

Hadisų išsaugojimas ir surinkimas


Pranašui (salAllahu aleihi wa salam) dar būnant gyvam, hadisai buvo retai kada užrašinėjami. Tam nebuvo didelės būtinybės, nes visada buvo galima Pranašą (salAllahu aleihi wa salam) asmeniškai aplankyti, norint užduoti jam kokį nors klausimą. Be to, Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) visą savo gyvenimą davė pamokymus, dėl ko sistematiškas hadisų rinkimas buvo įmanomas tik po to. Tai nereiškia, jog tuomet visiškai nieko nebuvo užrašoma. Garsusis hadisu rinkėjas Imamas Bukhari (tebūna Viešpats juo patenkintas) savo "Sahih" sako, jog Abdullah Ibn Umar (tebūna Viešpats juo patenkintas) užsirašinėjo hadisus dar Pranašui (salAllahu aleihi wa salam) esant gyvam.


Po Pranašo(salAllahu aleihi wa salam)  mirties 632 m. po Kr. pasekėjai išsisklaidė  ir skelbė tolimose šalyse žinią apie islamą. Tuomet vis dar nebuvo jokio Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) tradicijų rinkinio. Vienintelė galimybė išgirsti hadisą norima tema buvo ta, kad reikėjo aplankyti vieną iš Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pasekėjų. Vietovės, kur Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pasekėjai buvo apsistoję, laikui bėgant tapo gerai žinomos ir pamažu virto mokslo centrais, kuriuose buvo mokoma apie islamą. Nesuskaičiuojama gausybė studentų rinkosi šiuose centruose, traukiami Šviesos, kurią skleidė Tauriojo Korano ir hadisų išmintis. Kai kurie iš jų netgi keliavo iš centro i centrą, nes nė vienas iš pasekėjų nežinojo visų hadisų. Taip keliavo Djabir Ibn Abdullah iš Medinos i Siriją, kad isitikintų vieno vienintelio Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) posakio tikslumu. Tais laikais tai buvo kelionė, kuri trukdavo visą menesį!

Pirmasis standartinis rinkinys hadisų srityje yra Muwatta, užrašytas Imamo Malik ibn Anas (tebūna Viešpats juo patenkintas), gimusio Medinoje (715-79 po Kr.), vienos iš keturių, įteisintų sunitų teisės mokyklų įsteigėjo.
  
Kiti trys pradininkai buvo Imamas Al-Numan ibn Thabit Zuti žinomas kaip Abu Hanifa; Imamas Muhammad As-Shafie'ie; Imamas Ahmad ibn Hanbal.

Imamo Malik ibn Anas Muwata  pasižymi sistematišku suskirstymu. Hadisai yra suskirstyti pagal islamiškų įstatymų tematiką. Sakoma, kad Imamas Malik kiekvieną kartą, prieš pasakydamas hadisą, atlikdavo ritualinį apsiprausimą (wudhu), po kurio jis, pilnas pamaldumo, ištardavo tam tikrus žodžius. Muwatą pralenkė arba jai prilygo tik "Sahih Sitta" arba kitaip sakant "šešios autentiškos knygos". Jos buvo sudarytos:
Imamo Bukhari, Muslim, Abu Dawuud, Tirmidhi, Ahmad ibn Al-Nisai ir Ibn Madjah

No comments:

Post a Comment