Hadisų patikimumas
Imamas Bukhari (tebūna viešpats juo patenkintas) (870 m. po Kr.) keliavo kartą šimtus
kilometrų norėdamas aplankyti vieną vyrą, kuris norėjo jam papasakoti vieną
Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) hadisą. Po sunkios kelionės Bukhari pasiekė savo kelionės tikslą. Vyras, kurio jis ieškojo, stovėjo lauke, ir bandė
prisivilioti užsispyrusį arklį mojuodamas jam prieš nosį tuščiu avižų maišu.
Tai matydamas, Imamas Bukhari nusprendė, kad šis vyras yra nepatikimas ir tuoj
pat, netaręs jam nė žodžio, paliko jį.
Šis trumpas pasakojimas parodo, kaip griežtai Imamas Bukhari
vertino savo renkamus hadisus.
Hadisai yra pagrindinis žinių šaltinis kiekvienam
musulmonui(ei) po Tauriojo Korano. Korane yra užrasyti Viešpaties žodžiai, kurie buvo apreikšti mūsų Pranašui (salAllahu aleihi wa salam):
Hadisuose yra užrašyti Pranašo (salallahu aleihi wa salam) žodžiai, kuriuos Viešpats pats yra
pasakęs.
Tauriajame Korane aiškiai nurodoma, kokia yra Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) žodžių vertė:
"Sakyk: "Jei (jūs) mylite Allah, sekite mane, ir Allah
jus mylės ir jūsų nuodėmės bus atleistos. Ir Allah yra visa atleidžiantis,
gailestingas." (3:33)
"Ir ką Pranašas jums duoda, (pri)imkite tai, ir ką jis
draudžia, laikykites atokiai (nuo to) ir bijokite Allah. Iš tiesų, Allah yra
griežtas bausmėse. " (59:7)
Djabir (Tebūna Allah juo patenkinatas) teigimu, savo Hadž metu
Pranašas (salallahu aleihi wa salam) pasakė: "Aš palikau jums tai,
kas jums viso to laikantis garantuoja, kad jūs niekad nenuklysite nuo
teisybės kelio: Allah Knygą ir atsakymus į jūsų klausimus iš manęs (kitaip
sakant- hadisus). (Muslim Sharif)
Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) yra daugelį kartų
pabrėžęs hadisų svarbą. Pasak jo mylimos žmonos Aišos (tebūna Viešpats ja patenkintas.), kartą vieno
pamokslo (Khutbah) metu, Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) iškėlė
retorinį klausimą: "Kokioje būklėje yra tie žmonės, kurie vengia elgtis
taip, kaip aš pats elgiuosi?" (Bukhari)
Gyvas Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pavyzdys
pakeičia viską, ką Viešpats anksčiau žmonijai buvo apreiškęs.
Hadisų išsaugojimas ir surinkimas
Pranašui (salAllahu aleihi wa salam) dar būnant gyvam, hadisai buvo retai kada užrašinėjami. Tam nebuvo didelės būtinybės, nes visada
buvo galima Pranašą (salAllahu aleihi wa salam) asmeniškai aplankyti,
norint užduoti jam kokį nors klausimą. Be to, Pranašas (salAllahu aleihi wa salam) visą savo gyvenimą davė pamokymus, dėl ko sistematiškas hadisų rinkimas buvo įmanomas tik po to. Tai nereiškia, jog tuomet visiškai nieko
nebuvo užrašoma. Garsusis hadisu rinkėjas Imamas Bukhari (tebūna Viešpats juo patenkintas) savo
"Sahih" sako, jog Abdullah Ibn Umar (tebūna Viešpats juo patenkintas) užsirašinėjo hadisus dar
Pranašui (salAllahu aleihi wa salam) esant gyvam.
Po Pranašo(salAllahu aleihi wa salam) mirties 632 m.
po Kr. pasekėjai išsisklaidė ir skelbė tolimose šalyse žinią apie islamą. Tuomet vis dar nebuvo jokio Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) tradicijų rinkinio. Vienintelė galimybė išgirsti hadisą norima tema buvo ta,
kad reikėjo aplankyti vieną iš Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pasekėjų. Vietovės, kur Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) pasekėjai
buvo apsistoję, laikui bėgant tapo gerai žinomos ir pamažu virto mokslo
centrais, kuriuose buvo mokoma apie islamą. Nesuskaičiuojama gausybė studentų
rinkosi šiuose centruose, traukiami Šviesos, kurią skleidė Tauriojo Korano ir hadisų
išmintis. Kai kurie iš jų netgi keliavo iš centro i centrą, nes nė vienas iš pasekėjų nežinojo visų hadisų. Taip keliavo Djabir Ibn Abdullah iš
Medinos i Siriją, kad isitikintų vieno vienintelio Pranašo (salAllahu aleihi wa salam) posakio tikslumu. Tais laikais tai buvo kelionė, kuri
trukdavo visą menesį!
Pirmasis standartinis rinkinys hadisų srityje yra Muwatta,
užrašytas Imamo Malik ibn Anas (tebūna Viešpats juo patenkintas), gimusio Medinoje (715-79 po Kr.), vienos iš keturių, įteisintų sunitų teisės mokyklų
įsteigėjo.
Kiti trys pradininkai buvo Imamas Al-Numan ibn Thabit Zuti
žinomas kaip Abu Hanifa; Imamas Muhammad As-Shafie'ie; Imamas Ahmad ibn Hanbal.
Imamo Malik ibn Anas Muwata pasižymi sistematišku
suskirstymu. Hadisai yra suskirstyti pagal islamiškų įstatymų tematiką. Sakoma,
kad Imamas Malik kiekvieną kartą, prieš pasakydamas hadisą, atlikdavo
ritualinį apsiprausimą (wudhu), po kurio jis, pilnas pamaldumo, ištardavo tam
tikrus žodžius. Muwatą pralenkė arba jai prilygo tik "Sahih Sitta"
arba kitaip sakant "šešios autentiškos knygos". Jos buvo sudarytos:
Imamo Bukhari, Muslim, Abu Dawuud, Tirmidhi, Ahmad ibn Al-Nisai ir Ibn Madjah
No comments:
Post a Comment